mandag den 26. marts 2012

Stegepande-guiden

I har sikkert ventet med spænding - for nu kommer der et rigtig godt indlæg! Jeg er sikker på at i kan bruge det.

Skifter du stegepande en gang om året? Ser din stegepande ud ligesom billedet nedenunder? Så følg med nu, her kommer der en stegepande-guide som fortæller hvad du skal gøre, så din stegepande holder sig længe ligesom ny.


Der er ikke meget slip-let effekt tilbage i denne pande.
 For lige at fortælle lidt om teflon-belægningen som de hovedparten af alle pander har i dag, så er belægningen til for at give panderne den egenskab at maden skal "slippe" lettere fra panden. Og hvis man ved hvordan panden skal behandles, så vil man kunne have denne effekt i rigtig lang tid. En anden egenskab ved teflon belægninger er at man vil kunne stege "fedtfri" - selvom jeg ikke vil anbefale det (det kommmer jeg ind på senere)

  •  Har du købt en ny pande, så vask den selvfølelig grundigt med opvaskemiddel inden du tager den i brug. Men det er også vigtigt at du vasker panden med opvaskemiddel efter HVERT brug. Her tænker du måske "det må man da ikke" - men jo, det er faktisk super vigtigt. Ikke kun fordi det er hygienisk, for alle bakterier vil alligevel blive dræbt næste gang du laver mad. Men simplthen fordi, hvis den ikke bliver vasket så vil der være "æggehvidestoffer" (vi kan også bare kalde det for skidt) som brænder sig fast i panden. Det kan man se ved at panden vil have brune eller gullige plamager. Du kan mærke det ved at maden hænger fast, selvom du bruger fedstof. 
  • Den gullige/brune belægningen kan du måske komme af med! Lav en grød af vaskepulver og vand(vaskepulver til tøj, der er nedbrydende enzymer i)Lad grøden simre i din pande ved lave temperaturer i 30-40 min. Fjern grøden og vask godt efter med opvaskemiddel. Så skulle enzymerne gerne have nedbrudt de misfarvende æggehvidestoffer (skidtet) og du vil igen opnå en god slippende belægning.
 .
Eksempel på fastbrændte æggehvidestoffer. Altså er panden ikke vasket ordenligt rent.

  • Undgå overophedning på panden!!! Ja det ser fedt ud når tvkokken svinger panden over sit supervarme komfur, og fortæller dig at panden skal være brandvarm når du steger saftige bøffer. MEN LAD NU VÆR! Det er vigtigt at du varmer din pande langsomt op. Her er der en tommelfingeregel der hedder "Halv varme + 1" dvs. at hvis knapperne på dit komfur går til 12 - så start ved halv varme (6) + 1 = 7. Går komfuret til 8, jamen så skal du starte op ved en 5'er. Jeg håber du forstår hvad jeg mener, ellers så skriv til mig i kommentar feltet. Efter at panden er varm, så må du selvfølelig gerne skrue op for fuldt blus, så du kan få dine saftige bøffer. HUSK FEDTSTOFFET. Her kan du holde øje med hvornår du må skrue panden op for fuldt blus. Det er supergodt at bruge lidt fedstof. Du kan sagtens vælge lige den fedtstof du har lyst til. For når magarinen er færdig med at bobble, og er blevet gyldent, så er panden klar til at få højere varme.

    Grunden til at panden ikke må blive overophedet er, at belægningen som regel ikke kan holde til det. Her vil man miste noget af slip-let evnen. Et egn på at en pande er overophedet, er hvis overfladen er begyndt at bobble, krakelere og det ligner at man ligeså stille kan hive belægningen af. Vender man panden om, så vil man se brunlige pletter eller plamager på bunden. Jeg har et billede af min egen pande. Den er brugt 1 gang! Og man kan allerede se en brun plet på bunden. Denne procces af overophedning vil ske meget, meget hurtigere på et induktionskomfur. Her vil jeg helt klart anbefale at man bruger støbejern eller en keramisk pande (det kommer jeg ind på senere)





De sidste to billeder stammer fra mine egne stegepander. Og selvom jeg ved hvordan man skal behandle sine pander, så tænker jeg sikkert ligeosm dig: "De her regler gider jeg ikke at bruge ekstra tid på at overholde"

Og det er her at jeg vil anbefale en pande med en keramisk belægning.Her er en sammelingning:

  • Til forskel fra teflon, så er den keramiske belængning meget mere slidstærk og kan tåle meget højere temperaturer.
  • Teflon kan tåle ca 280 grader. - Keramisk 450 grader. Til sammenligning så bliver et induktionskomfur på højeste blus over 300 grader på under et minut. Derfor vil jeg ikke anbefale at man skruer helt op for varmen, for  har man en teflon pande, så er den blevet brændt af på under et minut. Man kan måske ikke se det på belægningen, men den vil gradvist blive ringere.
  • Selvom man overopheder den keramiske pande (som man kan se på de to sidste billeder) så vil der ikke ske noget med selve belægningen. Se billedet nednunder. Dette er min egen stegepande. Den har jeg snart haft i 2 år. Og fejler altså ikke noget.
  • Og selvom den keramiske pande er mere slidstærk, så har den stadig de samme gode egenskaber fra teflon panden. Så maden slipper let. Og igen vil jeg anbefale fedtstof - bare fordi det er lettere. Og maden optager 2 gram fedtsof pr 100 gram mad - det er ikke meget, og det smager altså så meget bedre.


Min egen keramiske pande (Green Pan) efter ca 2 års brug.
Til sidst vil jeg anbefale at du bruger nogle gode køkken redskaber i din pande.

  • For at du ikke skraber belægningen af din pande (se billede nedenunder) så brug nogle gode køkkenredskaber. Du ved sikker at man ikke må bruge metal redskaber. Men vidste du at noget plastik er ligeså hårdt som stålredskaberne?
  • Brug nylon, blød plast, silikone eller træredskaber. Personligt vil jeg ikke bruge træredskaber, jeg sys de bliver bøjet, udtørret, misfarvet og er svære at vedligeholde. Men det er godt for belægningen da det ikke kradser eller skader. Nylon, blød plast og silikone er let at vedligeholde, det kan komme i opvaskeren, bliver som regel ikke misfarvet og kan tåle høje temperaturer.


Hvis du tænker over hvordan du bruger din pande, så tror jeg at den ville holde i et godt stykke tid. Men altså ikke for evigt, man siger at teflon pander har en levetid på 2-5 år (hvis man er rigtig god). Men jeg havde dog en en kunde for noget tid siden. Hun var træt af at hendes pande var blevet gullig i belægningen. Hun havde bonen med fra dengang hun købte sin pande. Og jeg blev målløs over at se datoen på bonen. Den var købt i 1992!! 

 Jeg håber at du kunne bruge denne guide. Skriv til mig i kommentarfeltet hvis du har spørgsmål!!

2 kommentarer:

  1. Tak for de mange gode tips. Jeg er en af dem der skifter mine pander ud alt for ofte - min sidste teflonpande holdt 3 mdr. før den begyndte at få nogle gevaldige ridser. Og det skyldes garanteret de melanin palet-knive vi bruger.
    Nu vil jeg ud og skaffe nogle i bambus eller lign.

    SvarSlet
  2. Jeg synes ikke, at træredskaber er svære at vedligeholde. Og de holder bare. Man skal selvfølgelig ikke lade dem stå i vand en hel nat, for så suger den selvfølgelig vandet, men bortset fra det, så fungerer træredskaber fortrinligt :) Og så er der jo heller ikke mærkelige kemikalier i :)

    God artikel - jeg vidste faktisk ikke det der med de små "bobler" i teflonen - troede bare, at det var skidt, som ikke længere ville af :-P

    Men er også gået 100 % væk fra teflon - den eneste måde, det kan komme ud af ens krop igen, er jo ved at videregive det til sin lille nyfødte via amning. Det vil jeg alligevel ikke byde sådan en lille knøs. Keramisk, dét er vejen frem :)

    SvarSlet